Premis i Beques

La Fundació Ernest Lluch, a proposta de la seva Comissió Esportiva atorga el Premi a l’Esportivitat en reconeixement d’aquelles trajectòries o gestos que honoren a l’esport, i que se situen en continuïtat amb el pensament i l’acció pública d’Ernest Lluch. Exempt de convocatòria al tractar-se d'un premi de concessió directa, sol tenir una periodicitat anual.

I Premi Ernest Lluch a l'Esportivitat 2002

GuusHiddink.jpg
La Fundació Ernest Lluch atorga el I Premi Ernest Lluch a l'Esportivitat a:

Guus Hiddink, (entrenador de futbol) Per prohibir l’exhibició de símbols nazis en el seu estadi.

Bases:

Exempt de convocatòria

Atorgament/Lliurament:

El tècnic holandès Guus Hiddink va rebre el divendres 29 de novembre de 2002, a Barcelona, el primer premi de la Fundació Ernest Lluch per la seva defensa del civisme en el futbol, gràfica en la seva decisió de fer retirar d'un camp de futbol una bandera amb símbols nazis, el 1992, mentre era entrenador de València.

Premi:

Guus Hiddink va ser premiat per retirar símbols nazis d'un estadi

Els fets van tenir lloc el 9 de febrer de 1992. Aquell dia, s'enfrontaven València i Albacete al camp de Mestalla, quan el tècnic holandès va fer que un empleat del club local retirés de les grades una bandera nazi, per considerar que incitava a la violència i sota l'amenaça de no iniciar la trobada. Hiddink va ser guardonat amb el premi de la Fundació Ernest Lluch,  de mans del vicepresident d'aquesta entitat i ex candidat a la presidència de Barcelona, Lluís Bassat. A l'acte van estar presents moltes personalitats, entre elles l'ex jugador i entrenador de Barcelona, l'holandès Johan Cruyff. El premiat tècnic va assegurar que quan va fer retirar la bandera amb el símbol nazi de Mestalla no pensava en la conseqüència del fet. "Jo no només em limito al meu camp i, encara que tot el dia estigui ficat en el futbol, crec que la gent, encara que siguin professionals, ha d'estar molt atenta i vigilant totes les circumstàncies o sospites pel que fa a la violència, sigui dins o fora d'un camp de futbol ", va assenyalar Hiddink. L'ex seleccionador de Corea del Sud, equip que va aconseguir el quart lloc al Mundial 2002, va explicar: "Molta gent, en el meu passat, em va dir que només em fiqués amb el rendiment de l'equip i no em preocupés dels problemes de la societat. Mai he seguit aquestes ordres o consells, perquè crec que cadascú té sentiments i l'obligació que tots estiguem en un món de pau ". Hiddink, ex entrenador de Reial Madrid, va assegurar que no ha vist les imatges dels incidents ocorreguts en el clàssic espanyol del dissabte passat entre Barcelona i Reial Madrid, a l'estadi Nou Camp, i va comentar que "s'ha de tenir control, i encara que la rivalitat és molt gran entre els dos equips, sempre s'ha de deixar de banda el llançar objectes al terreny de joc ". La Fundació Ernest Lluch té com a objectiu bàsic mantenir la memòria, el pensament i l'obra del polític català assassinat per ETA. Aquesta institució premia anualment a aquelles persones o col.lectius que mereixin ser distingits per una conducta exemplar pel seu civisme dins el món de l'esport. (EFE)

Descarrega

• Reportatge de Francesc Valls publicat a El País, el 21/11/2002, dos anys després de la mort d'Ernest Lluch. Titulat "El Legado de Lluch", l'article fa referència ales primeres activitats impulsades per la llavors recent creada Fundació Ernest Lluch
    Article sobre la Fundació Ernest Lluch - any 2002 (doc, 37KB)