13 línies

Els ponts de diàleg entre territoris: raonar sobre València i Catalunya

• oficiraonar.jpg
El foment del diàleg esdevé la tasca central de la Fundació. Una tasca que beu directament del mestratge i de l’actitud dialogant d’Ernest Lluch. El diàleg, aplicat a les persones però també entès com la fórmula d’exploració del coneixement per a l’entesa entre territoris i pobles, formava part del tarannà de Lluch. En aquest sentit, les seves estades a València i Sant Sebastià, en són un bon exemple, i les amistats que hi va fer així ho corroboren. En el cas valencià que és el que avui volem destacar, Ernest Lluch, reconvertí el que fou una estada en un destí forçat pels esdeveniments (arran de l’expulsió de la UB com a conseqüència de la lluita antifranquista que exercia), en una estreta vinculació afectiva amb la seva, la seva parla i la seva història. El seu mestratge com a professor tampoc fou menor. L’empremta que deixà a la Universitat de València encara és present. Entendre València, entendre les relacions i connexions entre València i Catalunya i comprendre Espanya des de l’acceptació de la seva diversitat, fou una tasca que caracteritzà a Lluch.

Avui dia, més de trenta-cinc anys després de la mort del dictador, les relacions Catalunya-València-Espanya passen per un moment delicat i de necessària reflexió. Amb aquesta voluntat, el catedràtic d’Economia de la Universitat de València i company de Lluch, Vicent Soler, ha publicat recentment el llibre “L’ofici de raonar”, un conjunt d'articles i textos publicats al llarg dels darrers catorze anys. Soler parla sobre el país, l'economia, la política, l'Arc Mediterrani i l'Espanya plural, a partir d'un compromís valencianista i progressista, marcat per la defensa del civisme, la raó i l'actitud constructiva. Es tracta d'una reflexió al voltant del que és avui el País Valencià, anys després d'una peculiar expansió econòmica de grans projectes avui en crisi, d'hegemonia de la dreta, de convulsions judicials derivades de la corrupció i d'ajornament sistemàtic de la solució dels problemes reals. Una reflexió i una preocupació, que no està exempta d’esperança. Per aquest motiu, l’Ateneu Barcelonès juntament amb la Fundació Ernest Lluch, promouen un acte que versarà sobre les relacions Catalunya-València i que comptarà amb la presència d'en Vicent Soler; del catedràtic d'economia de la Universitat de Barcelona, Germà Bel i del periodista i escriptor, Francesc Viadel. Una oportunitat doncs, per entendre les claus de relació, encaix i entesa entre territoris que necessiten construir ponts, sobretot ponts de diàleg.