13 línies

Convocar, Becar, Divulgar...

• cobertadefinitivaOK_Pgina_1.jpg
Durant les corts que es van celebrar a Barcelona el 1705-1706, es va aprovar una legislació econòmica inspirada en els principis mercantilistes que, d'haver-se aplicat, hauria suposat una de les majors reformes econòmic-polítiques de la història de la monarquia espanyola. Les reformes anaven en dues direccions principals: crear un espai econòmic més unificat entre els diferents territoris de la monarquia i afavorir el sector industrial i la comercialització dels seus productes. Aquesta idea d'una monarquia espanyola econòmicament desenvolupada i on els productes poguessin circular amb més llibertat arribava des del Principat de Catalunya, que fins al moment s'havia vist substancialment exclòs de la gestió, costos i benefici de l'imperi espanyol, en particular després de la Guerra de Separació de 1640. Aquestes reformes que pretenien transformar tan radicalment la monarquia espanyola eren també el resultat d'un milieu cultural sorgit d'anys de discussions, idees i propostes que havien animat la Península espanyola en resposta a la crisi econòmica del segle XVII. D'on venien aquestes idees? Com havien nascut? Com es van desenvolupar? ¿Pretenien des del principi canviar la monarquia espanyola o tenien ambicions més modestes?

Aquesta és la sinopsis del llibre resultant de la IX Beca de Recerca Ernest Lluch. Entre librecambismo y proteccionismo. El pensamiento económico catalán en el siglo XVII. Perspectivas ibéricas y europeas és un llibre amè i divulgatiu que entronca en la tradició investigadora de Lluch i que ha anat a càrrec de l’historiador italià Andrea Ricci, guanyador de la darrera edició de la Beca de Recerca Ernest Lluch (any 2014). Una lectura del tot recomanable pels amants de la història del pensament econòmic o la història moderna de Catalunya, que la Fundació en breu posarà a l’abast de tots els interessats en format online, en aquesta mateixa plataforma web.

D’altra banda i com a avanç informatiu, enguany ens fa especial il·lusió anunciar que en breu es convocarà una nova edició de la Beca de Recerca Ernest Lluch, amb la mateixa dotació de les darreres edicions (3.000 euros) i amb la mateixa vocació d'ajudar a les persones talentoses que fan recerca, en aquest cas en un àmbit universitari o post-acadèmic especialment en els camps de l'economia i la història on va excel·lir Ernest Lluch, però també en aquells aspectes biogràfics i analítics de la seva vida i obra, així com del diàleg com a concepte, teoria i pràctica. I és que des de la Fundació Ernest Lluch es pretén impulsar i ajudar a la recerca i a poder ser, divulgar-la, per tal que l’esforç realitzat pugui generar coneixement i es pugui compartir entre qui ho desitgi.