13 línies

COMMEMORACIÓ D'UN ACORD HISTÒRIC Al saló de reunions del Palau de la Moncloa, els dirigents polítics de la transició democràtica van rubricar el 27 d'octubre de 1977, la seva decisió d'unir voluntats per afrontarla crisi econòmica en la qual

COMMEMORACIÓ D'UN ACORD HISTÒRIC

Al saló de reunions del Palau de la Moncloa, els dirigents polítics
de la transició democràtica van rubricar el 27 d'octubre de 1977, la
seva decisió d'unir voluntats per afrontarla crisi econòmica en la
qual

COMMEMORACIÓ D'UN ACORD HISTÒRIC

Al saló de reunions del Palau de la Moncloa, els dirigents polítics de la transició democràtica van rubricar el 27 d'octubre de 1977, la seva decisió d'unir voluntats per afrontarla crisi econòmica en la qual es trobava el país i construir els fonaments del joc polític. El nou ministre d'Economia, Enrique Fuentes Quintana, davant dels indicadors demolidors -la inflació havia assolit el 40% a mitjan l'any 1977- va proposar a totes les forces polítiques i sindicals un pacte. Durant el mes de setembre els representants de tots els partits al Congrés dels Diputats, es reuniren amb la finalitat de consensuar mesures econòmiques que comprometéssin a totes les forces socials. Ernest Lluch va ser un actiu participant en l'elaboració tècnica d'aquells acords on va aportar la seva capacitat com a economista i com a responsable tècnic, així com el seu tarannà dialogant i la seva propensió constant al consens i l'acord. Els efectes dels Pactes de la Moncloa van ser positius en alguns sentits i menys en d'altres, però el 1977 la inflació va acabar l'any en el 26,4% contra les previsions del 80% i el 1978 en el 16%, les reserves de divises es van duplicar i els comptes de les empreses van començar a millorar i van emprendre el camí cap als beneficis. Els Pactes de la Moncloa inauguren una política de consens entre els principals partits, imprescindible per garantir al govern el clima de tranquil·litat necessari per afrontar mesures d'ajust econòmic. Simbolitzen igualment una línia d'acció conjunta de les forces polítiques per a la consecució del canvi polític.
Gairebé 30 anys després d'aquell esforç de diàleg, en un moment en què el clima polític sembla ser lluny d'aquella responsable construcció del consens, la Fundació Ernest Lluch es planteja la necessitat de recordar aquells pactes i la seva significació, així com de reivindicar l'excel·lència d'una cultura política basada en l'acord i el bé comú.