13 línies

Avança la xenofòbia? Obre els ulls!

• prova3.jpg
La xenofòbia, és un fenomen real i incòmode que tensa les bases democràtiques que actuen com a garants de la convivència, el respecte i la construcció de ciutadania. Difícilment hom es pot considerar xenòfob si tal vegada ho ignora. Podríem estar davant d'un virus ocult que no dóna símptomes fins que es donen les condicions favorables per a la seva manifestació. Des del punt de vista psicològic la base de la xenofòbia és la por al desconegut i per tant, el rebuig a tot allò que és diferent. Però a sobre d’aquesta base s’hi afegeixen més ingredients que doten de complexitat el fenomen, doncs els matisos són múltiples.

La definició etimològica de la paraula xenofòbia ens remet a un concepte basat en l'aversió, l’odi, el rebuig i la hostilitat vers l’estranger. Com a conseqüència es pot induir que els individus afligits d'aquesta distorsió de percepció, sobrevaloren la seva pròpia cultura i les seves tradicions, per sobre totes les altres. La identitat cultural, la seguretat, el progrés, el benestar, són alguns elements que entren en joc davant la percepció “d’amenaça”. El fenomen té derivades ideològiques i polítiques, algunes prou clares, d’altres difuses. La xenofòbia avança i cal obrir els ulls, estar atents al fenomen i analitzar-lo.

Amb aquest objectiu la Fundació Ernest Lluch junt amb la Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra, dediquenn la Jornada Ernest Lluch d’enguany a la anàlisi de la xenofòbia des de diferents mirades. Per a tal propòsit, el proper dimarts 22 de febrer es comptarà amb la participació d’experts i representants d’institucions i organismes que tenen en la xenofobia un dels seus focus d’acció. Un tema complex i d'inquietant actualitat, que esperem que sigui del teu interès.