13 línies

Allò que violenta les democràcies

• Cobertatrpticvertical0.jpg

Aquest 2017 el diàleg entre realitats locals i els condicionants globals serà absolutament necessari per encarar reptes majúsculs. El cicle que endeguem el proper 3 d'octubre vol posar l’accent en els elements de perill que violenten la democràcia tal com l’hem entesa fins ara. Fins al punt que aquesta entra en risc o queda interpel·lada amb totes les derivades de resposta, tan reactives com propositives, que aquesta dinàmica genera. No es tracta només de la constatació de la violència directa, que també, sinó dels múltiples factors que fan que actualment puguem parlar de democràcies violentades: països que entren en derives autoritàries tot i formar part de l’arc comunament acceptat com a democràtic; disfuncions que provenen de condicionants econòmics i de participació política derivats de la globalització; processos de degradació de la deliberació pública; conseqüències de l’impacte de la tecnologia i la robotització; l’anàlisi de la reacció de la classe política a aquesta nova realitat en forma de replegament, nacionalismes i pors. I en aquest context les seves derivades: el moviment imparable de persones migrants; el canvi de paradigma econòmic; la crisi de confiança institucional que tensa els equilibris de la convivència; la igualtat i la justícia en una Europa violentada pel terrorisme global, amb una nova manera d’entendre la privacitat, i a l’espera de les conseqüències del Brexit i de la nova estratègia de l’administració Trump; l’auge de l’extrema dreta i el populisme en bona part del continent però també una nova manera de participar en democràcia; i la necessitat de generar nous plantejaments robustos a l’entorn de la lluita contra la radicalització violenta i el terrorisme.

El Cicle de Diàlegs 2017 consta de 8 sessions sobre Democràcies Violentades que pretenen afrontar alguns dels elements que condicionen i violenten el bon funcionament de les democràcies liberals, així com el conjunt de reaccions, possibles sortides i replantejaments que aquestes duen a terme per a donar-hi resposta.