Pinyol i Martínez-Celorrio clouen el cicle ‘Democràcies Violentades’ dialogant sobre diversitat

Últim diàleg del cicle d'enguany dedicat a les Democràcies Violentades

• IMGP9202.JPG
Amb el diàleg Diversitat i contra-diversitat celebrat ahir dimarts 19 de desembre a l'auditori del Palau Macaya, es vacloure l’edició d’enguany del Cicle de Diàlegs que promou la Fundació Ernest Lluch, per reflexionar sobre tots aquells aspectes que tensionen i violenten les democràcies liberals. Els protagonistes del diàleg van ser la directora de l’Àrea de Migracions i Mobilitat a Instrategies, investigadora associada del GRITIM-UPF i experta del Consell d’Europa al projecte Intercultural Cities, Gemma Pinyol; i el professor de Sociologia de la Universitat de Barcelona i investigador del CRIT (Creativitat, Innovació i Transformació Urbana), Xavier Martínez-Celorrio, que van fer una didàctica exposició tant de les característiques com de la casuística catalana, espanyola i europea actual, com una vindicació de la interculturalitat generadora de progrés i benestar, en el sí de les societats complexes.

I és que la diversitat és una realitat que caracteritza les nostres ciutats, però una inadequada gestió de la mateixa pot posar en tensió la manera en la qual convivim i desafiar així la democràcia que ens uneix. Els fluxos migratoris mundials (estables tot i la imatge que se'ns transmet) ens interroguen sobre el paper d'Europa, dels seus estats i de la seva gent. I és que la globalització comporta, indirectament, la pèrdua de preeminència d'un dels principals productors històrics d'identitat: l'Estat-nació. Les tensions entre universalisme i particularisme, necessiten superar aquesta divisòria de confrontació (exacerbada en situacions d'apartheid), de la mateixa manera que després de dècades de dialèctica entre la conveniència de models multiculturalistes i assimilacionistes, tenim ara la interculturalitat com a repte imminent. Per aquest motiu s'entrarà en diferents aproximacions a la gestió de la diversitat, amb pros, contres, pors i bonismes, per entendre la lògica que hi ha darrere de cadascuna d'elles. La diversitat existeix i la gent conviu, no sense dificultats, ni temors, en societats complexes i diverses que requereixen de nous i millors instruments per a fer-ho possible. .

Amb aquest interessant diàleg, que inicialment s’havia de celebrar el passat 24 d’octubre, es va posar put i final a un exitós cicle de diàlegs sobre “Democràcies Violentades” celebrat al Palau Macaya i co-organitzats per la Fundació Ernest Lluch i l’Obra Social ‘la Caixa’.