Democràcies violentades

Cicle de Diàlegs 2017

• D_Totxo.jpg
 El Cicle de Diàlegs 2017 consta de 8 sessions que a partir del 3 d'octubre i fins el 21 de novembre, tindran lloc cada dimarts a les 19 hores al Palau Macaya de Barcelona. Estrenem ubicació en aquest edifici de l'Obra Social "La Caixa" que un any més possibilita la realització d'un cicle caracteritzat pel debat expert i la conversa còmplice. En els propers dies anunciarem el programa de les vuit sessions.

Argumentari

Amb el cicle d'enguany es vol posar l'accent en els elements de perill que violenten la democràcia tal com l'hem entesa fins ara, fins al punt que aquesta entra en risc o queda interpel·lada per totes les derivades de resposta, tan les reactives com les propositives, que aquesta dinàmica genera. No es tracta només de la constatació de la violència directa, que també, sinó de múltiples factors que fan que actualment puguem parlar de democràcies violentades: països que entren a les derives autoritàries tot i formar part de l'arc comunament acceptat com a democràtic; disfuncions que provenen de condicionants econòmics i de participació política derivats de la globalització; processos de degradació de la deliberació pública; conseqüències de l'impacte de la tecnologia i la robotització; el paper de les grans corporacions i ens financers i què representen per a la democràcia; l'anàlisi de la reacció de la classe política a aquesta nova realitat en forma de replegament; nacionalismes i pors. I en aquests context les seves derivades: el moviment imparable de persones migrants; el canvi de paradigma econòmic; la crisi de confiança institucional que tensa els equilibris de la convivència; la igualtat i la justícia en una Europa violentada pel terrorisme global, a l'espera de les conseqüències del Brexit i de la nova administració Trump; l'auge de l'extrema dreta i el populisme en bona part del continent; i la necessitat de generar nous plantejaments robustos que permetin encarar amb solvència una possible Europa post-nacional.

Programació del Cicle 2017 - Democràcies Violentades

Dimarts 3 d’octubre de 2017 – 19.00
Violència a Europa
Són compatibles democràcia, estat de dret i violència?

Michel Wieviorka. Codirector del Collège d’Études Mondiales, director d’estudis de l’École des Hautes Études en Sciences Sociales de París i director de la Maison de la Fondation des Sciences de l'Homme.
Paul Taylor. Periodista i contributing editor a Político. Corresponsal i cap de la delegació de Reuters a Paris, Bonn, Londres, Berlin, Brussel.les, Teheran, Palestina/Israel (1986-2016).

Dimarts 10 d’octubre de 2017 - 19.00
Declivi democràtic i riscos polítics de la desigualtat econòmica
Com s’aparta a la gent de la presa de decisions?

José Fernández-Albertos - Científic Titular de OPIS de l’Institut de Polítiques i Béns Públics del CSIC.
Belén Barreiro. Directora de MyWord i expresidenta del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).

Dimarts 17 d’octubre de 2017 - 19.00
La degradació de la deliberació pública a les democràcies liberals
Internet, informació i mitjans de comunicació

Iñaki Gabilondo – Periodista
Raphael Minder - Corresponsal del New York Times a Espanya i Portugal.

Dimarts 24 d’octubre de 2017 - 19.00
Diversitat i contra-diversitat
Convivència i qualitat democràtica a Europa

Nick Lowles. Fundador i director de HOPE - not hate (Gran Bretanya).
Gemma Pinyol. Cap de l’Àrea de Migracions i Mobilitat a Instrategies. Investigadora associada del GRITIM-UPF. Experta del Consell d’Europa al projecte Intercultural Cities.

Dimarts 31 d’octubre de 2017 - 19.00
Evolució tecnològica i el seu impacte en les democràcies

Andrés Ortega Klein. Escriptor, analista i periodista. Director del departamento de Análisis y Estudios del Gabinete de la Presidencia del Gobierno (1994-1996 y 2008-2011).
Genís Roca. Fundador i president de RocaSalvatella. Exdirector general de Infonomia.

Dimarts 7 de novembre de 2017 - 19.00
Quan s’acaba una democràcia?
De la corrupció a la restricció de drets i llibertats

Fernando Vallespín - Catedràtic de Ciència Política a la Universidad Autónoma de Madrid.
Victor Lapuente. Professor del Department de Ciències Polítiques i research fellow al The Quality of Government Institute (QoG Institute), de la University of Gothenburg.

Dimarts 14 de novembre de 2017 - 19.00
Ciutadans sota vigilància
Participació, seguretat i privacitat en les democràcies liberals

Jordi Puiggalí. Vicepresident d’Investigació i Gerent de Seguretat de Scytl Secure Electronic Voting, S.A.
Borja Adsuara. Professor, advocat i consultor. Expert en Dret i Estratègia Digital.

Dimarts 21 de novembre de 2017 - 19.00
La Europa postnacional