Qui homologa el coneixement en la societat de la (des)informació?

6è Diàleg al Palau Macaya de Barcelona - Dijous 15 de novembre de 2018

Dia:
Dijous 15 Novembre
Hora:
Localització:
Palau Macaya
Pg Sant Joan 108, Barcelona

Organitzen: Fundació Ernest Lluch i Obra Social 'la Caixa'

• one-box-juliol-lluch-6.jpg
Dialoguen:
  • Bjørn Stensaker - Catedràtic d’Educació Superior a la Universitat d’Oslo. Investigador Senior i Professor de recerca al NIFU (The Nordic Institute for Innovation, Research and Education)
  • Cristobal Cobo - Investigador associat de l’Oxford Internet Institute de la Universitat d’Oxford i director del Centre d’Estudis – Fundación Ceibal.

Argumentari:
Molts joves tenen amb Youtube una de les seves principals fonts d’accés al coneixement. Joves i no tan joves s’han familiaritzat amb els “vídeos tutorials”, les “ted Talk” i les comunitats d’aprenentatge online. Els cursos i estudis online a través de MOOCs (Massive Open Online Course) s’han ampliat i estès en nombre d’usuaris. I quasi la totalitat d’usuaris d’internet ha consultat Google i a la Wikipedia quan li ha calgut saber alguna cosa concreta sobre una malaltia, personatge o dada d’interès (no en va els metges han fet de la necessitat virtut i són el col·lectiu professional que més i millor actualitza i revisa el contingut de la Wikipedia). I tot quan l’homologació del saber segueix formalment lligada a l’Acadèmia que investiga i emet un coneixement amb l’homologació formal de les institucions públiques o la comunitat científica, que opera sovint en paral·lel al món de coneixement que la xarxa ha difós. Acadèmia, non-profit i mons menys formalitzats van de la mà remant en la mateixa direcció? És l’acadèmia -qui fins ara havia exercit aquesta funció homologadora- una institució àgil i fiable per a continuar homologant i difonent coneixement o és a la xarxa i en un context col·laboració on el coneixement es comparteix i s’amplifica? O són les noves corporacions tecnològiques les que més incideixen en la revolució educativa que s’aproxima? Voldríem que s’establís un diàleg entre aquests mons, més i menys regulats però que estan avui homologant coneixement aparentment de manera no fraudulenta, en plena societat de la informació i en un moment en que els referents a vegades es tornen difusos amb tots els riscos que això comporta.

Biografies

Bjorn Stensaker
Professor d'Educació Superior a la Universitat d'Oslo. El seu camp de recerca se centra en qüestions relacionades amb la governança, el canvi organitzacional i la garantia de qualitat en l'educació superior. Ha escrit extensament sobre aquests temes en diverses revistes internacionals. Un dels seus últims llibres és "Gestionar la reforma a les universitats: la dinàmica de la cultura, la identitat i el canvi organitzacional" ('Managing Reform in Universities: The Dynamics of Culture, Identity and Organisational Change'), que explora com les universitats fan front al conjunt de reformes i canvis que es donen a dia d'avui en l'educació superior.

Cristobal Cobo

Santiago de Xile, 1976. Acadèmic i investigador associat a l'Oxford Internet Institute de la Universitat d'Oxford i director de la Fundació Ceibal. Professor i investigador en tecnologies noves i educatives, que ha treballat en projectes a Sud-amèrica, Amèrica del Nord i Europa. Actualment és un acadèmic i investigador associat a l'Institut d'Internet d'Oxford, a més d'associat al Centre d'Habilitats, Coneixements i Acompliment Organitzacional,de la Universitat d'Oxford. La seva principal aportació teòrica és el concepte d ' "aprenentatge invisible", promovent la idea que l'aprenentatge ha de ser el resultat de l'acció i la interacció, en lloc de a través de la instrucció. El treball de Cobo en defensa de la publicació científica d'accés obert ha estat destacat a Europa i també a Amèrica Llatina.