La degradació de la deliberació pública a les democràcies liberals

3r Diàleg al Palau Macaya de Barcelona - Dimarts 17 d'octubre de 2017

Dia:
Dimarts 17 Octubre
Hora:
Localització:
Palau Macaya
Pg Sant Joan 108, Barcelona
Organitza: Fundació Ernest Lluch
Col·labora: Obra Social 'la Caixa'

Dialoguen:

• Iñaki Gabilondo – Periodista
  • Raphael Minder - Corresponsal del New York Times a Espanya i Portugal.

Sinopsi

La democràcia liberal o burgesa, havia estat definida com a government by discussion. L'ideal de la discussió pública es distingia així de la pràctica de la negociació, l'objectiu de la qual no està en la recerca cooperativa del que racionalment veritable, sinó en el càlcul d'interessos i les oportunitats d'obtenir un guany mitjançant un tracte, un acord. Si bé la pràctica de negociació perviu en el pla institucional, aquestes virtuts fundacionals de la deliberació pública en democràcia semblen haver passat a la història en qüestió de pocs anys. L'era de la informació i les noves tecnologies han canviat per complet el paradigma informatiu i comunicatiu de les societats contemporànies. El món digital, la immediatesa, el predomini del visual al que textual, l'anonimat, el periodisme corporatiu i institucional contra el periodisme independent i "d'ofici", units a la teatrelització de la política, influeixen en una certa degradació del debat públic en pro d'un espectacle poques vegades gratificant. La normalització de la postveritat, tertúlies i debats del greuge i caricatura, polèmiques a les xarxes a ritme de tuits, plasmes, l’influència d’oligopolis i lobbies d'empreses d'informació poden ser signes visibles d'aquest deteriorament. Els reptes del periodisme són tan grans com necessaris d’afrontar.

E pur si muov
e. La nave va... Ara ens falta saber: cap a on?

Biografíes

Iñaki Gabilondo

Sant Sebastià, 1942. Llicenciat en Periodisme per la Universitat de Navarra, ha desenvolupat una sòlida carrera professional com a periodista, sobretot en ràdio i televisió, mitjans en què és considerat un referent. Va ser director d'informatius de Televisió Espanyola, on va viure el fallit cop d'estat del 23-F. També ha estat director del programa de la SER Hoy por hoy -el de més audiència de la història de la ràdio espanyola- fins a l'any 2005, posteriorment va assumir la presentació de l'informatiu de Cuatro fins que el 2010 Telecinco va adquirir la cadena, moment en el que va començar a treballar en el magazine Hoy de CNN +. Actualment té un videobloc a la cadena SER, i dirigeix i presenta el programa ‘Cuando ya no esté’ al canal # 0 de Movistar +. Ha estat premiat amb 6 Ondas i molts altres guardons tant del món periodístic i de la comunicació com d'índole cívica i democràtica.

Raphael Minder

Ginebra, Suïssa, 1971. Llicenciat per la Universitat d'Oxford, on va estudiar política, filosofia i economia, va obtenir el mestratge de l'escola de periodisme a la Universitat de Columbia a Nova York. Periodista a temps complet des de 1993, quan va començar a treballar per Bloomberg News a Suïssa. Com a corresponsal per a The International New York Times, ha cobert àmpliament la crisi financera a Espanya i Portugal i les seves tensions polítiques resultants. Ha cobert temes socials que van des de la migració il·legal a la violència domèstica i les tradicions culturals i festives a Espanya. També ha estat corresponsal del Financial Times durant 10 anys treballant a París, Brussel·les, Sydney i finalment a Hong Kong, com a corresponsal regional d'Àsia.

Propers diàlegs - Democràcies violentades
Palau Macaya - Barcelona - Tardor 2017

Dimarts 24 d’octubre de 2017 - 19.00
Diversitat i contra-diversitat
Convivència i qualitat democràtica a Europa

Nick Lowles. Fundador i director de HOPE - not hate (Gran Bretanya).
Gemma Pinyol. Cap de l’Àrea de Migracions i Mobilitat a Instrategies. Investigadora associada del GRITIM-UPF. Experta del Consell d’Europa al projecte Intercultural Cities.

Dimarts 31 d’octubre de 2017 - 19.00
Evolució tecnològica i el seu impacte en les democràcies

Andrés Ortega Klein. Escriptor, analista i periodista. Director del departamento de Análisis y Estudios del Gabinete de la Presidencia del Gobierno (1994-1996 y 2008-2011).
Genís Roca. Fundador i president de RocaSalvatella. Exdirector general de Infonomia.

Dimarts 7 de novembre de 2017 - 19.00
Quan s’acaba una democràcia?
De la corrupció a la restricció de drets i llibertats

Fernando Vallespín - Catedràtic de Ciència Política a la Universidad Autónoma de Madrid.
Victor Lapuente. Professor del Department de Ciències Polítiques i research fellow al The Quality of Government Institute (QoG Institute), de la University of Gothenburg.

Dimarts 14 de novembre de 2017 - 19.00
Ciutadans sota vigilància
Participació, seguretat i privacitat en les democràcies liberals

Jordi Puiggalí. Vicepresident d’Investigació i Gerent de Seguretat de Scytl Secure Electronic Voting, S.A.
Borja Adsuara. Professor, advocat i consultor. Expert en Dret i Estratègia Digital.

Dimarts 21 de novembre de 2017 - 19.00
La Europa postnacional