L'Europa perplexa. Democràcia imperfecte i model social europeu

Cicle de Diàlegs IVIE - València - Desigualtats i democràcia

Dia:
Dijous 22 Novembre
Hora:
Localització:
 ADEIT – Fundació Universitat-Empresa de València
Plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3
46001 València

Organitzen: IVIE i Fundació Ernest Lluch

Els 5 Diàlegs sobre 'Desigualtats i democràcia' tindran lloc a l'ADEIT, la seu de la Fundació Universitat-Empresa de València i són gratuïts però d'inscripció prèvia obligatòria, que es pot efectuar online, aquí
  • Dialogos_ErnestLluch_def-05.jpg
 Dialoguen:
  • Joaquín Almunia. President del Think-Tank CEPS (Centre for European Political Science) Professor visitant de l'European Institute de la LSE i la Paris School of International Affairs (PSIA). Vicepresident i Comissari Europeu de Competència (2010-14) i d'Assumptes Econòimcs i Monetaris (2004-10).
  • Daniel Innerarity. Catedràtic de Filosofia política i social, investigador “Ikerbasque” a la Universidad del País Vasco i director del seu Institut de Governança. Professor convidat a l'Institut Europeu de Florència.

Sinopsi:

El paper polític i econòmic de la UE al món requereix d'anàlisi, revisió i impuls. Europa apareix en ocasions confusa davant els reptes globals des d'una posició sovint no coordinada, amb accent alemany i sota el poder dels mercats financers. La crisi i la resolució d'aquesta, han accentuat les dificultats de la representació del comú i han aparegut amb força temptatives de demolició del projecte europeu, amenaçadores, però encara lluny de seduir la majoria dels ciutadans. El Brexit, l'auge del populisme anti europeista i les polítiques migratòries i la gestió de l'acollida de refugiats, són elements paradigmàtics que la UE es troba en una cruïlla a 6 mesos d'unes eleccions europees importants. Després d'anys de reivindicació de més Europa per enfortir l'edifici europeu, ara sembla ser el moment per plantejar-ho com a solució a unes poblacions atemorides per l'erosió del seu benestar i temptades pel replegament nacionalista. És possible avançar en la integració de factors de política econòmica cedint els Estats major sobirania? Quina és la resposta política a la situació actual, de major euroescepticisme, Brexit i menor euro-eufòria? ¿Davant una conjuntura adversa, com l'actual, per què s'ataca més el model social europeu que la superació de l'Estat-nació? Què salut té el model social europeu? Quins són els problemes de representació de la democràcia europea? Com afecta tot això al paper d'Europa al món en l'àmbit econòmic i polític? Balanços i preguntes obertes per a un diàleg sobre el present i el futur de la salut democràtica i el paper polític i econòmic d'Europa.

Localització