Jornada sobre Municipis 2017

Els reptes de la gestió dels serveis municipals. Gestió públic-privada o directa de l’energia, l’aigua i els residus

Dia:
Dilluns 15 Maig
Hora:
Localització:
Ateneu Barcelonès
Carrer de la Canuda, 6 Barcelona

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Col·labora: Diputació de Barcelona
Amb el suport de: Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Ateneu Barcelonès

*Inscripció obligatòria. Confirmeu assistència enviant un correu electrònic en el que constin nom i cognoms, mail de contacte, càrrec i municipi de procedència, a la Secretaria de la Jornada: jornada@fundacioernestlluch.org

La Jornada sobre Municipis està promoguda amb la voluntat d’oferir un marc anual de reflexió sobre els problemes que afecten a l’àmbit local, per incidir en les relacions que s’estableixen entre l’administració de proximitat i els seus ciutadans.
  • Targeto2017003_Pgina_1.jpg
*Inscripcions obertes: jornada@fundacioernestlluch.org

Argumentari

Les oportunitats i reptes en la prestació de serveis essencials fan necessari un esforç continuat d'anàlisi i avaluació dels models de producció i finançament dels serveis públics. Les reformes de les últimes dècades en aquest àmbit han tingut com a conseqüència que molts serveis públics hagin estat objecte de privatització, bé en la producció i / o en el seu finançament, tant a Catalunya com als països del seu entorn. No obstant això, la producció i finançament públiques continuen tenint gran presència a casa nostra. En l'actual context aquests serveis es troben immersos a un important procés de reforma, el que accentua l'interès acadèmic, polític i pràctic.
Per això, es fa necessari aprofundir en l'estudi de les polítiques en aquesta direcció, ja siguin de gestió directe per part dels municipis, establint gestió provada dels mateixos o bé a partir d’alternatives de caràcter mixt o híbrid, basades en la cooperació entre institucions públiques, o entre el sector públic i el sector privat.

Els sectors en què centrem la nostra atenció són els serveis locals i per tant la Jornada estarà dirigida especialment a aquells investigadors i professionals interessats en aprofundir i augmentar la seva comprensió de les causes, mètodes, i efectes de les reformes basades en canvis en els models de producció i finançament dels serveis públics. En coneixerem l’estat de la qüestió i les possibles perspectives de futur de mà d'investigadors experts.

La Jornada dóna veu a representants institucionals, a reconeguts acadèmics i experts en la matèria i a alcaldesses i alcaldes, que des del capdavant dels consistoris respectius estan encarant reptes importants en aquesta matèria.

Programa (PDF, aquí)

9:00h Obertura
  •  Sra. Mercè Conesa – Presidenta de la Diputació de Barcelona
  • Sr. Joan Majó – President de la Fundació Ernest Lluch

9:15h Conferència d’obertura.
  • Sra. Mercè Conesa - Presidenta de la Diputació de Barcelona. Alcaldessa de Sant Cugat del Vallès.

Conferències –marc amb preguntes al final

9:30h Ponència 1: Els reptes de la gestió dels serveis locals: enfoc teòric i aplicacions
  • Germà Bel. Catedràtic d’Economia de la Universitat de Barcelona i diputat al Parlament de Catalunya en la XI Legislatura

10:15h Ponència 2: Prestació de serveis públics locals: un estat de la qüestió i exemples en comparativa espanyola i europea
  • José Luis Zafra-Gómez. Professor titular i coordinador del Grau de Finances i Comptabilitat de la Facultat de Ciències Econòmiques i empresarials de la Universidad de Granada.
11:10h Pausa

11:45h Taula rodona d’Alcaldes i alcaldesses