Diversitat i contra-diversitat. Convivència i qualitat democràtica a Europa

Col·labora: Obra Social 'la Caixa'

• one-box-diversitat.jpg
 Dialoguen:
  • Nick Lowles. Fundador i director de HOPE - not hate (Gran Bretanya).
  • Gemma Pinyol. Directora de l’Àrea de Migracions i Mobilitat a Instrategies. Investigadora associada del GRITIM-UPF. Experta del Consell d’Europa al projecte Intercultural Cities.
*Inscripció prèvia obligatòria: reserva la teva entrada, aquí

Sinopsi
La diversitat és una realitat que caracteritza les nostres ciutats, però una inadequada gestió de la mateixa pot posar en tensió la manera en la qual convivim i desafiar així la democràcia que ens uneix. Els fluxos migratoris mundials (estables tot i la imatge que se'ns transmet) ens interroguen sobre el paper d'Europa, dels seus estats i de la seva gent. I és que la globalització comporta, indirectament, la pèrdua de preeminència d'un dels principals productors històrics d'identitat: l'Estat-nació. Les tensions entre universalisme i particularisme, necessiten superar aquesta divisòria de confrontació (exacerbada en situacions d'apartheid), de la mateixa manera que després de dècades de dialèctica entre la conveniència de models multiculturalistes i assimilacionistes, tenim ara la interculturalitat com a repte imminent. Per aquest motiu s'entrarà en diferents aproximacions a la gestió de la diversitat, amb pros, contres, pors i bonismes, per entendre la lògica que hi ha darrere de cadascuna d'elles. La diversitat existeix i la gent conviu, no sense dificultats, ni temors, en societats complexes i diverses que requereixen de nous i millors instruments per a fer-ho possible. Per a reflexionar-hi, unirem la visió experta de l’acadèmia en polítiques de diversitat i mobilitat amb la del director de la major organització de reflexió i activisme sobre el tema de la Gran Bretanya.

Biografíes

Nick Lowles

Hounslow, Anglaterra, 1968. Director i fundador de l’organització antiracista HOPE not hate. Activista en moviments antifeixistes des de 1989 va crear HOPE not hate l’any 2004 com una resposta directa a l'ascens electoral del British National Party. Ha estat pioner en l'organització de la comunitat positiva i actualment publica HOPE. Durant molts anys va ser periodista d'investigació, treballant en programes de televisió com The Cook Report, World in Action, Panorama i MacIntyre Undercover. Ha escrit sis llibres, incloent White Riot: The Violent Story of Fight 18 i Mr Evil: The Secret Life of Racist Bomber and Killer David Copeland. Ha impartit conferències sobre política, nacionalisme i extrema-dreta i ha dut a terme una campanya comunitària molt extensa a través de Gran Bretanya, Europa i Amèrica del Nord. També ha escrit extensament sobre el vandalisme en el món del futbol i la subcultura juvenil.

Gemma Pinyol

Llicenciada en Ciències Polítiques per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Estudis Internacionals. Actualment és directora de polítiques migratòries i diversitat en Instrategies i investigadora associada del GRITIM-UPF. És experta del Consell d'Europa en el marc del projecte Intercultural Cities i coordinadora de la RECI-Xarxa de Ciutats Interculturals. Amb anterioritat ha estat vinculada a diferents projectes europeus, com el MIPEX-Migrant Integration Policy Index (MPG, 2006-2008) i l'European Task Force on Irregular Migration (IFRI, 2009-2011), i ha coordinat, entre d'altres, el projecte "Estratègia antirumors per prevenir el Racisme" finançat per l'Open Society, i el projecte "C4I - Communication for Integration", liderat pel Consell d'Europa i la Comissió Europea. Ha estat directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat d'Immigració i Emigració (2010-2012) i, amb anterioritat, responsable del Programa Migracions de CIDOB (2001-2010).

Propers diàlegs - Democràcies violentades
Palau Macaya - Barcelona - Tardor 2017

Dimarts 31 d’octubre de 2017 - 19.00
Evolució tecnològica i el seu impacte en les democràcies

Andrés Ortega Klein. Escriptor, analista i periodista. Director del departamento de Análisis y Estudios del Gabinete de la Presidencia del Gobierno (1994-1996 y 2008-2011).
Genís Roca. Fundador i president de RocaSalvatella. Exdirector general de Infonomia.

Dimarts 7 de novembre de 2017 - 19.00
Quan s’acaba una democràcia?
De la corrupció a la restricció de drets i llibertats

Fernando Vallespín - Catedràtic de Ciència Política a la Universidad Autónoma de Madrid.
Victor Lapuente. Professor del Department de Ciències Polítiques i research fellow al The Quality of Government Institute (QoG Institute), de la University of Gothenburg.

Dimarts 14 de novembre de 2017 - 19.00
Ciutadans sota vigilància
Participació, seguretat i privacitat en les democràcies liberals

Jordi Puiggalí. Vicepresident d’Investigació i Gerent de Seguretat de Scytl Secure Electronic Voting, S.A.
Borja Adsuara. Professor, advocat i consultor. Expert en Dret i Estratègia Digital.

Dimarts 21 de novembre de 2017 - 19.00
Claus per a la lluita contra la radicalització violenta i el terrorisme

Carola García-Calvo. Investigadora del programa de terrorisme global del Real Instituto Elcano. Professora associada de la Universidad Pontificia Comillas
Dolores Delgado. Fiscal coordinadora contra el terrorisme gihadista a la Audiencia Nacional. Fiscal coordinadora de terrorisme internacional des del 2007.