El pensament econòmic i el capitalisme actual: crítica i reptes

Segon dels Diàlegs Ernest Lluch sobre Economia i Territori a Vilassar de Mar (2017)

Dia:
Divendres 26 Maig
Hora:
Localització:
Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar. C/ Sta Eulàlia 66-80. 08340 Vilassar de Mar

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Col·labora: Ajuntament de Vilassar de Mar – Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar- Diputació de Barcelona

Dialoguen:
  • Juan Torres López. Catedràtic d’Anàlisi Econòmica i Economia Política a la Universidad de Sevilla
  • Javier San Julián. Professor d’Història del Pensament Econòmic de la Universitat de Barcelona
Argumentari:

Ideologia i economia, o com l’una condiciona l’altra. Què ha condicionat més a qui al llarg de la història i en quin punt ens trobem en l’actualitat? En un moment incert com l’actual, amb l’economia mundial a l’expectativa de l’era Trump i un capitalisme financer poc concernit amb el benestar de les persones resulta pertinent preguntar-nos sobre si determinats pensaments econòmics poden posar en risc la democràcia, o si precisament aquesta requereix també de pensaments econòmics afins que la promoguin i avalin.

Si com el professor Torres sosté en el seu darrer llibre, l’estudi de l’economia no té per objectiu l’adquisició d’un conjunt de receptes preparades per als problemes econòmics sinó l’aprendre a no deixar-se enganyar pels economistes, es pressuposa que el marc ideològic, conceptual i interpretatiu de l’economia hi juga un paper important. Quin és el paper del pensament econòmic en el marc de la docència i l’aprenentatge dels economistes? Per què sembla no tenir-hi cabuda en el context del capitalisme actual? Aquestes i altres qüestions centraran un diàleg d’allò més interessant entre el catedràtic d’economia de la Universidad de Sevilla, Juan Torres López i el professor d’història del pensament Econòmic de la Universitat de Barcelona, Javier San Julián.