Desigualtat, distribució i predistribució de la riquesa: es necessita un nou contracte social?

Cicle de Diàlegs IVIE - València - Desigualtats i democràcia

Dia:
Dimarts 25 Setembre
Hora:
Localització:
ADEIT – Fundació Universitat-Empresa de València
Plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3
46001 València

Organitzen: IVIE i Fundació Ernest Lluch

Els 5 Diàlegs sobre 'Desigualtats i democràcia' tindran lloc a l'ADEIT, la seu de la Fundació Universitat-Empresa de València i són gratuïts però d'inscripció prèvia obligatòria, que es pot efectuar online, aquí
  • Dialogos_ErnestLluch_def-01.jpg
Dialoguen:

• Antón Costas. Catedrático de Política Económica de la Universitat de Barcelona y presidente de la Fundación Cercle d’Economia
  • José Fernández Albertos. Investigador permanente en el Instituto de Políticas y Bienes Públicos del CSIC. Doctor en Ciencia Política por la Universidad de Harvard. Miembro del Instituto Juan March.

Sinopsi:
La cohesió social obtinguda després progressius avenços en formació i acomodament de les capes mitjanes europees, des de finals del segle XIX fins als anys 70 del segle XX, s'ha revertit de tal manera que la creixent desigualtat social i un major empobriment de la població han posat en qüestió, no només els conceptes de classe mitjana i ascensor social, sinó el propi paper de l'Estat en matèria redistributiva i del paper dels partits polítics per fer-la efectiva. A menys benestar social més possibilitat de conflicte social i més expectatives sovint no satisfetes amb el paper redistributiu de l'Estat? Aquesta qüestió ens porta a la revisió de les polítiques redistributives i de la necessitat (o no) de, també, predistribuir la riquesa. I això en un context polític, social i econòmic encara vinculat a l'efecte de la crisi del 2008, la qual cosa implica tenir en compte el major zel dels ciutadans al respecte de la despesa pública, una major dificultat recaptatòria per part de l'Estat, així com la impossibilitat d'aquest per desmarcar-se de la interdependència econòmica, financera i monetària a nivell europeu i mundial. Tot i així, és urgent cosir desigualtats i revertir els costos socials de la crisi per revertir una situació que requereix un nou pacte social més d'acord amb la realitat postindustrial, urbana, precària, tecnològica i cosmopolita dels ciutadans espanyols i europeus. En el món global actual, l'imaginari igualitari té sentit com el va tenir a les societats industrials? Quins costos comporta l'absència de cohesió social? Quines polítiques redistributives i pre-distributives són necessàries per intervenir en el mercat i reduir les desigualtats? Hi ha classes socials que ja no tenen influència en els sistemes de partits per fer efectives les seves prioritats econòmiques difuses? ¿Genara la desigualtat econòmica una precariat polític? Necessitem, en definitiva, un nou pacte social?

Aquestes i altres preguntes tenen cabuda en aquest diàleg entre el catedràtic Antón Costas i l'investigador del CSIC José Fernández Albertos.